Saturday, May 7, 2011

selamat hari ibu Pn. Noriah bt Zainudin..

mak,

terima kasih susah payah mengandungkan kak cik 9 bulan, 10 hari .. 
mak tak kisah muntah-muntah, sakit belakang semata-mata sebab nak kak cik lahir kat dunia ni ..
mak tak lalu makan , tapi terpaksa makan jugak sebab kak cik ada dalam perut mak .. 

mak, 

terima kasih jaga kak cik sejak kecik .. sampai kak cik masuk tadika ..
mak nak hantar kak cik pegi tadika kak cik degil nak kayuh basikal sendiri ,
mak follow dari belakang naik basikal sebab takut kak cik pergi tadika sorang2 ..

kak cik kena kejar anjing kak cik kayuh basikal laju-laju lagi ..  mak suruh berhenti pun kak cik buat tak tau...
tapi kak cik tak peduli kak cik kayuh jugak laju-laju ..
sebab kak cik takut kena gigit walaupun time tu anjing lari lagi laju dari basikal kecik kak cik tu ...
tapi nasib baik mak sempat baling batu kat dia , dia pun lari ...

mak,

dah masuk sekolah rendah , kak cik malas nak pegi sekolah . kak cik nak mak temankan kat sekolah .
kak cik buat alasan ada anak indu kacau .. padahal budak tu cuit-cuit je sebab nak kawan ..
mak pun datang sekolah . mak tanya budak indu tu . "betol ke awak kacau yati ?"
kesian budak indu tu tak pasal-pasal jadi mangsa kak cik . 

lepas tu , dah besar sikit kak cik nak ikut kawan-kawan beli mainan kat kedai ,
kak cik curi duit mak . HAHA . bukan pandai sangat nak curi . mesti kantoi .
mak marah kak cik . kak cik serik .
tapi lepas tu mak bagi kak cik belanja banyak sikit . sebab tak nak kak cik curi lagi .

mak, 

lepas kak cik dah masuk sekolah menengah pulak , 
kak cik sedih sangat sebab terpaksa berpisah dengan mak 40 hari . tak boleh telefon . tak boleh jumpa .
kejam kan sekolah ni . kak cik tekanan perasaan sampai kak cik pengsan-pengsan .
tau-tau mak nak pegi mekah pulak, maknanya lepas 40 hari tu pun kak cik tak boleh jumpa mak lagi ..
lagi lah kak cik tekanan . kak cik ingat bila kak cik pengsan , sakit , kak cik boleh balik .
rupa-rupanya tak .. sedih sangat . 
mak datang jugak sebab nak tengok , tapi warden tak kasi jumpa selagi tak habis 40 hari .

mak, 

kak cik selalu lawan cakap mak , mak suruh kak cik belajar masak kak cik taknak . 
ada je alasan kak cik .
mak kejutkan kak cik sembahyang subuh , tak pernah kak cik terus bangun . 
mak kejutkan jugak walaupun terpaksa jerit-jerit 15 kali . kak cik tekup bantal kat telinga , 
pukul 6.45 - 7 baru kak cik bangun sembahyang .
mak pernah menangis sebab tu . mak cakap hari-hari kak cik sembahyang subuh hujung waktu .
berdosanya kak cik .
bangun pagi tu , kak cik peluk mak mintak maaf , memang kak cik salah .

mak,

sepanjang hidup kak cik , tak pernah ada orang yang jaga kak cik sama macam mak .
kak cik tak boleh makan udang , nanti sakit perut + gatal2. tapi kak cik teringin sangat .
lepas tu kak cik gatal-gatal . tapi mak dah tidur .
sebab tak tahan , kak cik kejutkan jugak mak . kak cik cakap kak cik tak tahan sangat ...
mak bangun , mak sapu krim satu badan kak cik ..

bila dah ok sikit kak cik suruh mak sambung tidur ,
tiba-tiba kak cik sakit perut pulak .. kak cik ingat kak cik boleh tahan .
tapi betul-betul sakit . mak pun bangun lagi , sapukan minyak . urut-urut perut kak cik.
masa tu dah pukul 3 pagi . kak cik tetap sakit jugak . mak kejutkan abah , bawak kak cik pegi klinik .
malam tu kak cik kena inject .
sayangnya mak pada kak cik kan ...



mak, 

sekarang kak cik dah masuk U pun . sume atas jasa mak abah didik kak cik .
tak pernah sekali pun mak biarkan kak cik tak cukup duit .
semuanya cukup , mak cakap kalau tak ada duit bagi tau .. jangan tak makan .
tapi memang kak cik tak pernah tahan makan pun .

mak cakap , duit boleh cari .. asalkan kak cik belajar rajin-rajin .
tapi kan mak , kak cik tak rajin pun . kak cik banyak main-main .
kadang-kadang pointer jatuh , tapi mak tak pernah marah .
mak cuma cakap , dah takat tu je yang mampu . nak buat macam mana .
usaha lagi . tapi kak cik tak study betul-betul pun .

mak sakit kat rumah , mak tak pernah bagitau kak cik . mak sampai pegi jumpa pakar kak cik lansung tak tau .
mak cakap tak nak kak cik risau sebab kak cik nak test . 
patut lah dalam seminggu tu kak cik telefon mak tak banyak cakap , mak cakap mak busy .
kalau adik tak terlepas cakap, sampai bila pun kak cik tak tau .

mak ,

maafkan kak cik atas semua dosa-dosa kak cik selama 21 tahun ni .
halalkan makan minum kak cik .
halalkan kasih sayang yang mak dah bagi pada kak cik .
kak cik tak kan dapat balas jasa mak walaupun 1000 tahun kak cik hidup .
semoga mak bahagia selalu , mak tak boleh sakit-sakit , mak mesti makan banyak ye ?
kak cik tengok mak dah susut sekarang ..
kak cik sayang mak dunia akhirat . sumpah . 
lagu ni utk mak ... walaupun mak tak akan baca ni ..

SELAMAT HARI IBU, MAK !!!






15 comments:

Izyan Masri said...

MAK DENGAN ANAK SAMA LAWA.NGORAT DUA2 NANTI XD

kjaharun said...

haha... best :)

AFIIA said...

waahhh..tak sangka ko sasterawomen gak cam kakak angkat ko[-(

adik said...

huwaaaa, sedih nye, makkk, mintak mahap jugak, selamat hari ibu :)

p/s : saya org 1st wish kat mak :D

Far8 budak baik said...

berturut turut..
kang nnti pas kawenn??
hahaha..
selamat hari ibu waaaa

Farid Ahmad™ said...

tima kasih mak sebab snap pix kak cik mcm mak aji masa tecik :P

♥Lady Ainaa♥ said...

Selamat hari ibu 2 ur mom....umm....wanna be ur follower k...hit me back~ ^.^

Hayati Hamzah said...

selamat hari ibu utk mak mak awak sume :)

Rose Johari said...

Selamat Hari Ibu buat ibu-ibu di Malaysia dan juga Ibu Kak Cik =)

Hayati Hamzah said...

haha. slmat hari ibu utk ibu rose jugak :D

cikida said...

selamat hari ibu 4 ur mum..ehe..swit jee pict dy..=)

Hayati Hamzah said...

haha ;) tq . utk mama cikida jugak :)

Madsani77 said...

ni mmg ikhlas ke ni??

madsani77 said...

nak ude pulak bercerita pasal ko dari zaman kecik??

Hayati Hamzah said...

memang la iklas woo. tapi biasa lah kalau insaf sehari je tu T__T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...